tisdag 29 maj 2012

Uppdaterad info om karuselldagen

Karuselldag för de som ska börja på Gottsundaskolan och Valsätraskolan. 
Valsätraskolan: samling 9.20, lunch på Växthuset. 
Gottsundaskolan: samling 9.00 lunch på Gottsundaskolan. 


De som valt andra skolor till hösten har vanlig skoldag.


Sista lektionen (13.00-14.00) är fri instuderingstid inför religionsprovet. Eleverna kan välja att vara i skolan eller hemma och studera. 





måndag 28 maj 2012

Bokfynd

Nu har alla elever redovisat sina böcker i vårens omgång av Bokfyndet.
Här har A.K gjort ett bokmärke till I Skymningslandet av Astrid Lindgren.

tisdag 22 maj 2012

Instuderingsfrågor inför religionsprovet torsdagen 31/5

Ta hjälp av ditt religionshäfte och översikten för att träna inför provet och finna svaren på frågorna.

o   Vad betyder egentligen ordet religion?
o   Judendomen, Kristendomen och Islam har samma stamfader, vad kallas han?
o   Vilken del av bibeln har precis samma innehåll som Tanach?
o   Abraham hade en fru, vad hette hon?
o   Vad hette landet som Abraham bodde ifrån början?
o   Abraham och hans släkt flyttade till ett annat land, vilket?
o   Vad är en profet?
o   Hur tror du att det känns att flytta till ett annat land? Vad kan man oroa sig för? Vad kan vara svårt? Vad hoppas man på? (Frågan har ett öppet svar, det vill säga att svaren är olika utifrån olika personer)

Judendom
o   När tillkom Judendomen?
o   Minns du berättelsen om Josef och hans bröder, Moses i vassen eller David och Goliat? Välj ut en berättelse och återberätta kortfattat vad den handlar om.
o   Vad kallas stjärnan som finns på Israels flagga?
o   Vilken är Judendomens heliga dag?
o   Vart (viktig byggnad) ber man om man är judisk?
o   Vilka är de viktigaste högtiderna i Judendomen? Beskriv dessa kortfattat.
o   Vad heter Judendomens heliga skrift?
o   Vad tror du händer efter döden? (Frågan har ett öppet svar, det vill säga att svaren är olika utifrån olika personer)

Kristendom
o   När tillkom Kristendomen?
o   Vad hette Jesus föräldrar och med vilken religion växte Jesus upp?
o   Jesus och hans föräldrar bodde i samma land som Abraham och Moses hade gjort för länge sedan, då hette landet Kanaan. Vad hette landet på Jesus tid?
o   Vad hette staden som Jesus växte upp i?
o   Minns du berättelsen om Liknelsen mellan de två bröderna, Sakaois i trädet? Välj ut en berättelse och återberätta kortfattat vad den handlar om.
o   Hur många var de män som kallades för Jesus lärjungar och som följde honom på hans vandringar?
o   Jesus hade inte bara vänner utan också motståndare, vilka?
o   Vad heter Kristendomens heliga skrift?
o   Hur ser Kristendomens symbol ut? Varför tror du att Kristendomen har denna som symbol?
o   Vad tycker du är ett bra liv? (Frågan har ett öppet svar, det vill säga att svaren är olika utifrån olika personer)
o   Jesus togs tillfånga. Vilket straff fick Jesus?
o   Var begravdes Jesus?
o   Vilken dag är Kristendomens vilodag?
o   Ordet Messias är Hebreiska och betyder?

Islam
o   När tillkom Islam?
o   Vad hette Islams grundare?
o   Islams grundare bodde hos sin farbror. I vilken stad bodde de?
o   I staden finns en stor fyrkantig byggnad, vad kallas den? Vad fanns det inne i denna byggnad?
o   Hur ser byggnaden ut idag?
o   Minns du berättelsen Muhammed och ängeln Gabriel? Återberätta kortfattat vad den handlar om.
o   Vad heter Gud på arabiska?
o   Vilka var det som blev arga på Muhammed när han sa att människor ska göra gott, ta hand om de fattiga och dela med sig rättvist?
o   På grund av fiender var Muhammed tvungen att fly till grannstaden, vad hette den?
o   När Muhammed återvände till Mecka lät han tömma Kaba på alla gudastatyer, varför då?
o   Hur ofta ska en muslim helst be?
o   En hel månad fastar muslimerna, hur går det till? Vad kallas fastemånaden?
o   När fastan är över firas en av muslimernas största högtider, vad kallas den?
o   Nämn minst en helig plats.
o   Vad heter Islams heliga skrift?
o   Vilken dag är muslimernas speciella veckodag?


Lycka till!

lördag 19 maj 2012

IT-läxa till 25/5: Art Project

I den här IT-läxan kommer du att få besöka ett konstmuseum. Eller 17 stycken i olika länder om du vill.
Hur ska det gå till?
Jo, vi ska använda oss av Google Art Project. Google Art Project ger dig möjlighet att se konstverk på en mängd olika konstmuseum genom din dator. Du kan söka bland konstverk, förstora och titta riktigt nära och ibland finns även filmer att se. Det är en fantastisk möjlighet.
I veckans IT-läxa kommer du att få undersöka Google Art Projekt lite på egen hand. På bildlektionen på torsdag 31/5 kommer du att få använda Google Art i grupp.

1. Se den här introduktionsfilmen för att få en liten försmak:


2. Här berättar jag om hur Google Art Projekt fungerar och hur du kan kopiera en länk till en bild du valt:


3. Undersök Google Art Projekt. Välj ut en bild du berörs av på något sätt.

4. Skriv en kommentar till det här inlägget och skriv:
Namnet på konstverket av konstnärens namn. Den finns på... skriv konstmuseets namn och i vilket land det finns.
Länk klistra in länken till konstverket på Google Art Project här.
När jag ser bilden känner jag... skriv vad du känner
Bilden får mig att tänka på... skriv din tanke/dina tankar
Hälsningar ditt nick


Ps! Om du tycker att det är svårt att kopiera och klistra in länken - kom på datastugan på onsdag så kan jag hjälpa dig!
_____


5. För er som vill se mer cool konst. Här är några filmklipp:
Gatukonst
Handkonst
Starry Night - Vincent van Goghs målning i rörelse!


onsdag 16 maj 2012

Vi är vinnare!

Idag var vi i Stockholm på prisutdelning för Webbstjärnan. Tyvärr fick vi inte brons, silver eller guld. Vi kom på delad fjärde plats! Vi är ändå vinnare för vi har vunnit så mycket kunskap och lärdom i arbetet med bloggen.
Vi som åkte hade en fantastisk dag och ni alla V5:or ska känna er grymt stolta för ni har varit med och gjort en fantastiskt bra blogg och samtidigt lärt er en massa!





tisdag 15 maj 2012

Bokfyndet

Nu har snart alla elever gjort sin bokredovisning i Bokfyndet. Nedan ser ni ett bokomslag, en affisch och en nyhetsartikel.

BARN HAR RYMT! 

Två barn i 10-års ålder hade rymt, ena barnet hette Brandon som bodde med sin mamma och Kjell i en husvagn på campingen. Det andra barnet hette Teresa som bodde med sin mamma och pappa som bodde i ett hus inte så långt ifrån campingen. En dag när Brandon ville träffa Terese var det pappan som öppnade och sa att de åt frukost, men Brandon gjorde lite tecken åt Terese och hon förstod att det skulle träffas. Efter cirka 1 timme sedan träffades Brandon och Terese och de bestämde sig att Terese skulle hem och börja packa så att de skulle rymma hemifrån. Efter att de hade rymt från sina föräldrar hitta de en stuga som var övergiven trodde de.  Så fort de kom in börja de äta mat och vila lite, sedan somnade både Terese och Brandon. Nästa dag hade de tänkt sig att komma hem igen med så var det poliser överallt runt omkring huset, och barnen återvände till sina föräldrar igen.

Text av: Godis-Gott

Bokfyndet

söndag 13 maj 2012

5B på Kolmården

Vi hade två fantastiska dagar på vår skolresa till Kolmården.





onsdag 9 maj 2012

Lilla Aktuellt 11/5

apollo17 earth web, credit to
NASA/Goddard Space Flight Center, Scientific Visualization Studio

Hej 5A! På fredag när ni ska ha Lilla-aktuellt-lektion är jag i Kolmården med 5B. Ni kommer därför att få ledigt från lektionen och istället göra uppgiften hemma. Gör gärna uppgiften med en klasskompis eller en i familjen - det är nämligen lättare att diskutera om man är två ;)

1. Titta på det långa Lilla Aktuellt-avsnittet från torsdagen 10/5 (ca 15 minuter).

2. Gå till "I SKOLAN" och öppna frågorna genom att klicka på "SNACKA MER OM NYHETER", då öppnar sig de frågor vi brukar använda.
a) välj en nyhet som ni diskuterar
b) skriv ner era tankar för en av frågorna i en kommentar, skriv nick

3. Om ni vill, kvar testa era kunskaper i antingen
a) Nyhets quiz
eller
b) Världsspelet




Tinkercad


Blomman och Schnauzer testar Tinkercad
Om man är designer arbetar man ofta i ett så kallat cad-program. Cad betyder Computer-aided design (design med datahjälp) och är ett webb-verktyg där man kan skapa tredimentionella figurer. Blomman och Schnauser, som hunnit bli klara med sin arbetsuppgift, fick idag prova på ett enkelt cad-program, nämligen Tinkercad. De tyckte det var lätt och kul.


Här är en kort film som visar hur man kan göra i programmet:





Frågachans.nu


När vi har sexualkunskap använder vi oss bland annat av den superbra hemsidan frågachans.nu

Sidan passar väldigt bra för femmor. Eleverna arbeta i små grupper och får söka sig runt på hela hemsidan efter svar på frågor. Ibland blir det ändå lite pinsamt. Då är det bra att vara i en liten grupp där man känner varandra bra.

Vi är på Webbstjärnans hemsida : D



Vi är med i en artikel på Webbstjärnans hemsida!
Om en vecka får vi veta om (att?) vi vinner!

tisdag 8 maj 2012

Bokfyndet

Bland dagens bokredovisningar återfinns en hel del bokmärken, men också ett par affischer. Populära böcker att läsa just nu är spännande och lite läskiga böcker.


måndag 7 maj 2012

Bokfyndet


I dagens bokfynd har vi lyssnat till många intressanta bokredovisningar. Flera av eleverna har gjort bokmärken och affischer, men vi har även fått lyssna på ett brev skrivet till en författare.
Bokfyndet on PhotoPeach

söndag 6 maj 2012

IT-läxa till 11/5: Visa V5:or!


I veckan börjar vi med våra utvecklingssamtal. Vi vet att era föräldrar gärna vill veta vad vi arbetat med i skolan och också gärna se exempel. Tiden på samtalet är ganska kort, så det brukar vara svårt att hinna med att visa så mycket...
Hur löser vi det... Jo, självklart med hjälp av vår eminenta blogg V5:or!

Veckans IT-läxa är att:

a) guida en vuxen i familjen på V5:or och visa vad vi arbetat med under terminen.

b) hjälpa den ni visar för att skriva en kommentar på ett av de inläggen ni visar. Låt den skriva under kommentaren med sitt namn eller nick, till exempel "Vilka fina bilder ni gjort! hälsningar Vera, Elisabets mamma".



torsdag 3 maj 2012

Bokfyndet

Idag har flera av eleverna redovisat sina böcker i Bokfyndet. Den här gången var det många som valt att göra egna bokmärken.

Bokfyndet on PhotoPeach
 

Prisutdelning

Under dagen har vi haft prisutdelning till de elever som kom på första, andra och tredje plats i ordjakten, sammanlagt 16 elever! Den här gången var priserna mjuka, söta och i olika färger.



onsdag 2 maj 2012

Sploderspelsbygge på datastugstid




Dedde, Milano och Jojo byggde Sploderspel på datastugan idag. Läs mer i inlägget Sploder.

Vi håller på att göra en ny del på V5:or där de spel som eleverna gör ska kunna flytta in. Här är logon till sidan:

Logon är gjord av Walle, Jojo och Dedde